Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om goed voor jezelf en je baby te zorgen. Het vraagt namelijk ontzettend veel van je lichaam. Daarnaast wil je natuurlijk dat je kindje een gezonde start maakt in deze wereld. Om je te helpen in je zoektocht naar de juiste balans helpt First Steps First je graag een eindje op weg met do’s en don’ts tijdens je zwangerschap.

info Tip: Gebruik de zoekfunctie bovenin onze site als je op zoek bent naar een goed kinderdagverblijf bij jou in de buurt! Regel snel & eenvoudig je kinderopvang online via First Steps First!

Voeding, roken en medicatie tijdens je zwangerschap

Tijdens de zwangerschap is het vooral belangrijk om gezond, gevarieerd en vers te eten. Hierbij kan de schijf van 5 van het Voedingscentrum je goed helpen! In principe kun je veelal van je dagelijkse voedingspatroon overnemen en hoeft er weinig te veranderen. Echter is het wel goed om sommige producten en/of medicatie te laten staan, omdat ze jou en/of de baby kunnen schaden.

Vlees

Zo kun je rauw vlees zoals carpaccio of tartaar beter laten staan. Deze kunnen namelijk schadelijk zijn voor je lichaam doordat ze ziekteverwekkers kunnen bevatten zoals Toxoplasma gondii. Daarnaast zijn ook vleeswaren zoals chorizo, filet americain, rauwe ham, ossenworst, rosbief, salami en theeworst ook beter om te laten staan. Als laatst in dit rijtje kan lever genoemd worden en alle producten die hier van of mee gemaakt zijn. Lever bevat namelijk veel vitamine A en dit kan schadelijk zijn voor je kindje.

Vis

Het wordt aangeraden om vis te eten tijdens de zwangerschap. Echter is het verstandig om bepaalde soorten en bereidingswijzen te laten staan. Zo is het eten van sushi -dat voornamelijk bestaat uit rauwe vis- geen goed idee. Rauwe vis, schaal- en schelpdieren én gerookte vis kunnen namelijk de schadelijke Listeria bacterie bevatten. Mosselen en/of garnalen die gekookt zijn kun je wel zonder problemen eten. Vermijd liever vacuüm verpakte vis,  Het liefst wil je dat het zo vers mogelijk is.

Deze vissoorten kun je beter laten staan:
* Tonijn
* Snoekbaars
* Haai
* Koningsmakreel
* Zwaardvis
* Paling uit Nederlandse rivieren

Vette vis kun je beter niet meer dan 2 keer per week eten. Hierin kunnen namelijk dioxines zitten.

Kaas

Goed nieuws voor kaasliefhebbers, hier mag je gewoon nog lekker van genieten; het eten van een aantal plakken kaas per dag wordt zelfs aangeraden! Maar dan wel van Hollandse bodem, want buitenlandse kazen kunnen de Listeria bacterie bevatten. Check ook voor de zekerheid de verpakking of er geen ‘au lait cru’ op vermeld staat. Deze kazen zijn namelijk met rauwe melk bereid en vormen  een risico voor je gezondheid en die van je kindje. Dit zijn bijvoorbeeld schimmelkazen, maar controleer ook de verpakkingen van bijvoorbeeld mozzarella en brie.

info Tip: Gebruik de zoekfunctie bovenin onze site als je op zoek bent naar een goed kinderdagverblijf bij jou in de buurt! Regel snel & eenvoudig je kinderopvang online via First Steps First!

Kruiden en specerijen

Zoals je wellicht weet kunnen kruiden een positieve werking hebben op je lichaam. Echter tijdens je zwangerschap hebben ze wellicht een geheel andere werking en kun je ze beter uit je dieet schrappen, dit omdat ze bijvoorbeeld krampen opwekken. Deze kruiden kun je tijdens je zwangerschap beter laten staan:

  • Anijs
  • Aloë
  • Venkel
  • Quai
  • Smeer wortel
  • Sassafras
  • Komkommerkruid
  • Kava kava
  • Hoefblad
  • Efedra
  • Dong
  • Boerenwormkruid
  • Absint-alsem
  • Zoethout

Daarnaast kun je de volgende kruiden tijdens de zwangerschap beter in mindere maten nemen, dan kunnen ze geen kwaad:

  • Basilicum (dit kruid zit bijvoorbeeld ook verwerkt in pesto)
  • Dragon
  • Fenegriek
  • Kaneel
  • Niegelle
  • Meidoorn
  • Moederkruid
  • Salie
  • Senna
  • Venkel

Beter om ook te laten staan:

kaneel (speculaas, appeltaart, ontbijtkoek), drop, zoethoutthee (maximaal 2 glazen), rabarber, Venkel- en anijsthee, Pimba of kalebaskalk.

lees ook: De complete babychecklist (incl. babyuitzet) 

Koffie en thee

Koffie bevat cafeïne, dit is een opwekkende stof die een stimulerend effect heeft op het centrale zenuwstelsel. Wanneer je dagelijks te veel cafeïne houdende producten consumeert (denk aan koffie, cola, energiedranken en chocolade) kan het zijn dat dit je vruchtbaarheid vermindert en vergroot de kans op een miskraam. Kun je echt niet zonder koffie? Dan is het aan te raden om maximaal één kop per dag te drinken.

Maar hoe zit het met thee? In thee zit de stof theïne en dit is eigenlijk hetzelfde als cafeïne, maar heeft een iets ander effect op je lichaam. De hoeveelheid cafeïne is afhankelijk van de theesoort. Zo bevat zwarte thee de meeste theïne en groene thee een stuk minder. Dit heeft te maken met het verwerkingsproces van de theebladeren. Ben je echt een theeleut en kan je niet zonder? Probeer dan eens witte thee, deze soort bevat weinig tot geen cafeïne. Andere mogelijkheden zijn het drinken van cafeïnevrije thee of door het theezakje eerst af te spoelen met heet water (zo is de meeste theïne uit de bladeren). Ook kun je overstappen op kruidenthee, maar check dan wel even of er kruiden inzitten die je niet mag hebben.

Alcohol

Het is algemeen bekend dat je beter geen alcohol kan drinken tijdens je zwangerschap. Maar waarom is dit eigenlijk zo? Wanneer je alcohol drinkt komt dit vrijwel direct in je bloedbaan en uiteindelijk ook in die van je kindje. En dit heeft negatieve gevolgen voor je baby. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot een laag geboortegewicht, vroeggeboorte, schade aan hersenen of andere organen en/of kans dat de baby FASD krijgt.

Roken

Net zoals het mijden van alcohol tijdens de zwangerschap is het een goed idee om ook te stoppen met roken. Het brengt namelijk grote risico’s met zich mee. Zo is de kans op een miskraam en vroeggeboorte vele malen groter en krijgen vrouwen die door blijven roken een kindje die gemiddeld 150-250 gram minder weegt dan het gezonde gemiddelde.

Medicatie

Wanneer je medicatie inneemt komen de werkzame stoffen in je bloed terecht. Het maakt hierbij niet uit of je dit in de vorm neemt van een drankje, pillen, poeders, crèmes, oogdruppels, zetpillen en neusspray. Denk daarom voordat je iets gebruikt eerst na over het effect dat het op je kindje kan hebben.

Paracetamol

Het nemen van een paracetamol kan in principe geen kwaad. Het heeft een koorts remmende en pijnstillende werking en nauwelijks bijwerkingen. Wel is aan te raden om niet meer dan 6 pillen van 500 mg per dag in te nemen. Zorg wel dat er geen coffeïne of codeïne in het middel verwerkt is. Dit is namelijk wél schadelijk voor je baby.

Ibuprofen, naproxen en diclofenac

Deze middelen werken ook ontstekingsremmend, maar deze medicijnen zijn minder onschuldig dan paracetamol. Het is daarom beter om deze medicijnen niet te gebruiken.

Maak je geen zorgen als je deze medicijnen aan het begin van je zwangerschap hebt genomen. Deze middelen zijn vooral schadelijk wanneer je ze veelvuldig en langdurig gebruikt.

Aspirine

Het nemen van een aspirientje lijkt net zo onschuldig als het nemen van een paracetamol. Toch is het wel even wat anders. Aspirine werkt namelijk bloedverdunnend. In hoge dosering wordt het soms nog gebruikt als pijnstiller. Maar je kunt het beter laten staan als je zwanger bent. Dit kan namelijk schadelijk zijn voor jou, maar ook voor je baby.

Overige medicatie

Gebruik je andere medicatie en weet je niet zeker of je deze wel of niet mag slikken? Dan raden we je aan om contact op te nemen met je huisarts.

info Tip: Gebruik de zoekfunctie bovenin onze site als je op zoek bent naar een goed kinderdagverblijf bij jou in de buurt! Regel snel & eenvoudig je kinderopvang online via First Steps First!